Universalment educatiu : Part 4

La part 4 d'aquests post, dedicats a l'univers i els més petits, la vaig dedicar a la lluna.

Perquè a vegades veiem la lluna totalment il·luminada pel sol, i altres l'anem veient com un meló cada vegada més sencer?

No tenien ni idea. Algun va dir que era perquè la terra tapava la lluna, altres perquè la lluna només li tocava aquell trocet de sol...deuria estar d'una manera que la lluna no veia tot el sol.

Però com es que la terra sempre te una cara il·luminada pel sol i l'altra fosca (dia i nit) i en canvi, aparentment la lluna no...

No ho tenien molt clar però tots 2 pensaven que hi tenia a veure que la terra estigues per allà.

Els hi vaig explicar que la terra no tenia res a veure en la forma que va fent la lluna durant les nits.

Aquesta explicació va ser més practica que teòrica.

Van agafar una llanterna i una pilota de futbol. Quan els hi vaig dir que necessitaven una llanterna i una pilota de futbol per l'explicació, es van ficar molt contents, vam sortir del llit per anar-les a buscar al patí.

Vam tancar les llums de l'habitació. Jo agafava la pilota, la nena agafava la llanterna i il·luminava la pilota, uns metres davant meu, en linia recta, i el nen, d'entrada li vaig demanar que es fiques darrera de la nena que tenia la llanterna.

Quan el nen mirava la pilota des de el lloc on hi havia la llanterna, veia mitja pilota il·luminada, l'altra no la veia, però deduïa que estava fosca. Per tant, com el que ens imaginem que es el dia i la nit a la terra.

Llavors li vaig demanar que es mogues descrivint un cercle ben obert, fins arribar fins a mi. Evidentment cada vegada que s'acostava a mi veia menys part il·luminada de la pilota. Però no perquè la llum hagues canviat...la pilota sempre tenia una cara il·luminada, era la posició del nen que feia que no ho veies.

Per tant, van aprendre que el fet que veiem la lluna mig il·luminada es degut al nostre punt de vista....la lluna sempre te una cara il·luminada i una l'altra no, com la terra.

Molt divertit.....encara que al final vaig tenir feina a que deixessin la llanterna.....i la pilota....

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per que a la muntanya fa més fred si la calor sempre va cap a munt i està més a prop del sol?

Que és la gravetat? (segons un senyor que es deia Einstein)

Plantar un arbre, escriure un llibre i tenir un fill....