Ho sento, no fa falta llegir llibres...

Amb aquest titol, potser una mic mal intencionat, vull criticar la corrent moderna de fomentar la lectura en els petits, aduint que ara no es llegeix tant com abans i que es importantissim llegir.

Primer punt. Com abans de que?...cal recordar que fa 100 anys la majoria de persones eren analfabetes i encara que sabessin llegir, prou feines tenien a engegar vaques, ovelles, recollir lenya, l'hort...vull dir que no existia l'oci. Per tant, que ara no es llegeix tant com abans, quin abans?..nomes potser comparat amb els ultims 30-40 anys...

Podem anar al gremi d'editors i veureu que les vendes no han parat de creixer els ultims anys..algu ho deu llegir, no? o es que son un grup de persones que compren molts llibres per no fer baixar les estadistiques?

Aqui teniu el vincle a la web dels editors per poder-ho corroborar vosaltres mateixos: (llastima que no tenen estadistiques d'altres decades)


Per tant discrepo dels que diuen que abans es llegia mes.

Segon punt, la lectura com a oci no aporta mes ni menys que altres activitats. Si jo llegeixo una novel.la o jugo a una consola, estic passant el meu temps d'oci com a mi m'agrada. I no deixo de ser un bon ciutada pel fet de no llegir. A mes, puc estar d'acord en que llegir algunes obres d'art potser interessant però em de recordar que pel fet que algu decideixi publicar un llibre no vol dir que valgui la pena perdre el temps llegir-lo.

No estic d'acord en pujar la lectura als cels, com si fos una cosa vital, sigui llegir el que sigui. Ho sento, pot ser important algun llibre però no tots. Com es interessant veure algunes pelicules que son obres mestres, alguns videojocs, algunes conferencies, alguns programes de TV, algunes xerrades amb els amics....

Llegir, com a oci, no es res mes que una manera de passar el temps divertit. Torno a repetir, dic llegir, en general, llavors poden haver-hi obres mestres que ens poden aportar altres coses..però obres mestres no en fan 50 a l'any.

Per mi, la lectura, com a oci, no es necessaria o, millor dit, no es important. Que el jovent no llegeixi en temps d'oci no em preocupa. Em preocupen altres coses.

Ja se que estic anant en contra del que diu tothom, de les propies institucions que fan campanyes publicitaries i creen biblioteques a cada barri.

Ara, anem a veure un altre punt de la lectura que per mi si es important.

Els humans, en part em pogut evolucionar fins on estem, perque em estat capaços, a traves de l'escriptura, de transmetre els nostres coneixements, tal com els vam pensar, mes enllà de la nostra vida. Per tant, l'escriptura a canviat la historia de la humanitat. Ens ha permes teixir xarxes entre gent de diferentes generacions i de diferents parts del món.

Per tant, la lectura com a transmissor de coneixements es vital, es esencial pel progres humà. Si els llibres de Shakespeare no ens aguessin arribat als nostres dies no hagues canviat el curs de la humanitat, encara que seria una llastima no saber que ha existit un mestre de la seva talla, però si no ens haguessin arribat a nosaltres els escrits de cientifics on describien la trigonometria, on describien els calculs per demostrar que la terra era rodona, on describien que les especies evolucionem, on describien les lleis de la fisica, on describien les seves teories de les relativitats....si aquests escrits no haguessin arribat als nostres dies..la humanitat no seria tal com la coneixem.

Per tant, per mi, la lectura de novel.les, de Pelicul.les escrites (ho sento per la frase) no es esencial, no es important. Es una opció, qui s'ho passi bé, qui li agradi, que ho faci.

La lectura, com a transmissor de coneixements es vital. I avui en dia tampoc fan falta llibres, tenim internet, que si algú no se'n havia adonat, a la pantalla de l'ordinador surten lletres. com en un llibre...per tant, llegim.

En la societat que avui tenim es esencial el coneixement continuu, però no només coneixements per a les nostres feines sino per entendre millor el món, per a evolucionar com a societat i com especie. Cal recordar que no fa gaires segles, molts cientifics classificaven la raça negra com una especie entre els humans (blancs) i els monos. Desbancar aquesta creença pot fer canviar la humanitat, saber que Don Quijote on hi havien molins hi veia gegants no ens canviara res.

Ho sento per ser tant drastic, i vull remarcar que no estic en contra de la lectura de novel.les, només vull criticar la corrent actual on tothom ha de llegir llibres, on llegir llibres es el millor pel desenvolupament de no se que, que "si tu lo haces ellos tambien", que si estimula no se que, a les escoles els matxaquen les bondats de llegir...etc

La meva filla de tres anys, quan veu alguna cosa escrita al costat d'algu que li interesa, sempre em pregunta que hi diu. No ho fa perquè cregui que deu ser divertit llegir-ho, ho fa perque sap que allà, en aquells simbols, dirà coses que l'ajudaran a entendre millor el seu món.


Que llegeixi, com a oci, (noveles) qui vulgui..que llegeixi per transmetre coneixement, crec que en el món actual ho hauria de fer tothom.


Ja se, que molta gent dirà que llegir una novel.la et fica en molts personatges, en moltes pells diferents, et pot fer viure moltes vides...si, si, com ho fa el cine o un videojoc. Es clar que en la lectura em d'imaginar imatges a partir de paraules, i això se li pot atribuir algun tret beneficios, però no crec que sigui mes important que altres.

Quan era petit, casa meva estava plena de llibres, el meu pare consumia llibres com si fossin donuts i jo, pel que llegien els de la meva generació, vaig llegir força. Era un fanatic d'Issac Asimov, m'ho vaig llegir tot, va ser molt divertit, volia ser escriptor per fer aquelles histories que considerava obres d'art. Però com em diverteixo igual mirant una bona pelicula, un bon partit de futbol....l'unica diferencia es que llegint necessites mes hores i això et crea un vincle mes fort amb l'historia..però es perque has invertit mes hores no pas simplement perque es un llibre.


De fet, conec molts infants que han llegit tots els llibres de Harry potter i tots els d'aquells vampirs, aquests nois segurament han llegit mes que molts dels nois de fa 20 anys. Llegir aquestes noveles els hi dona alguna avantatge? son millors com a persones? milloren la societat on viuen? trobaran mes bones feines? evitaran la fam al mon? faran que siguin millors pares? evitaran que s'enborratxin quan surtin? treuran millors resultats academics? evitaran que siguin persones violentes (en el cas que ho fossin)?...No, no i no....seguirant sent com son...encara que potser, mentre llegien aquests llibres s'ho han passat de fabula, potser no podien ni parar de llegir, la historia els atrapava...però al final nomès podrem dir que s'ho han passat molt bé, com s'ho podrien passar bé fent milions de coses o com podrien anar a ajudar als necessitats del seu barri.


I no estic diguen que sigui dolent llegir, de tot el que es fa a la vida s'en poden treure coses que ens faran creixer com a persones, ens faran madurar..però no te l'exclusivitat els llibres.

Fa temps que no llegeixo noveles (ficció) (que es el que la majoria te al cap quan parlem de llibres), nomès llegeixo llibres tecnics de la meva feina o llibres d'algun cientific que cregui em pot aportar uns coneixements, una visió del món, diferent a la que jo tinc, també algun bloc que em dona opinions que em poden ampliar les meves fronteres mentals i els diaris per estar informat del que passa al món.

Com sempre, tot el que aquí he explicat, com he pogut, es la meva humil opinió.


Nota: Quan escric acostumo a fer moltes faltes, no se si es que no he llegit prou o es que encara que llegis molt, les faria, perque no m'hi fixo.

[pendent d'ampliar]

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per que a la muntanya fa més fred si la calor sempre va cap a munt i està més a prop del sol?

Que és la gravetat? (segons un senyor que es deia Einstein)

Plantar un arbre, escriure un llibre i tenir un fill....