Scratch: Formació 4.0
Fa un parell d'anys buscava algun programa informàtic perquè els meus fills aprenguessin a programar(deformació professional)...buscant per la xarxa vaig trobar diferents programes..però vaig veure bàsicament 2 programes: Alice i Scratch.
Vaig investigar-los i vaig veure que l'Scratch era el millor per començar amb nens petits (a partir de 6-7 anys o menys...).
Es un programa on no s'ha d'escriure res. Simplement arrossegar blocs de colors, on cada bloc es una instrucció i al posar-los un darrera de l'altra es poden aconseguir moviments de ninots, de rebots de pilotes, de utilitzar musica, sons...i qualsevol cosa que ens poguem imaginar.
Poc a poc vaig veure que moltes escoles del món estan utilitzant aquest programa per treballar amb nens, que estava fet pel MIT (uns cracks de Massachusetts) i que en moltes escoles l'utilitzen inclús en assignatures com matemàtiques, socials o altres assignatures que no son pròpiament informàtica.
Més tard un bon amic em va explicar que aquest Juliol es feia un congres mundial d'Scratch a Barcelona (la primera vegada que es feia fora d'estats units) i vaig assistir-hi pensant que seria una oportunitat per obrir els ulls a noves maneres d'utilitzar aquest programa. També amb la intenció de fer una extraescolar a l'escola dels meus fills sobre Scratch.
La veritat vaig al·lucinar amb la quantitat de gent interessada amb l'Scratch, gent de tot el món (tot es feia amb angles), amb moltes idees, molts projectes i sobretot moltíssima passió. La majoria eren professors d'escoles de.....Dinamarca, Itàlia, Grècia, Anglaterra, Alemanya, França, Estats Units, Japó...
Allà vaig acabar de convencem de l'interessant que seria fer aquesta extraescolar a l'escola dels meus fills. La intenció, a part de fer l'extraescolar també era que l'escola conegues aquest programa i, en un futur, l'integres al programa del centre. Si els puc "seduir" crec que serà una bona eina pel desenvolupament dels nens.
Al final sembla que faré l'extraescolar a partir d'aquest octubre.
Però que te l'Scratch? Com molts altres recursos l'Scratch provoca que els nens aprenguin sols, que desenvolupin la creativitat, que siguin capaços d'auto motivar-se per arribar al seu objectiu (fer un joc, una canço...el que sigui...). Normalment quan es fa una assignatura clàssica, com matemàtiques, es molt difícil que l'alumne aprengui més enllà del que ha explicat el professor. Simplement repeteix els mecanismes que el professor ha explicat
Crec que el futur de l'educació va més a fer servir el cervell en mode Scratch que no en mode clàssic...
En aquest congrés una professora portuguesa em va donar un exemple que il·lustra que provoca treballar en mode Scratch.
Era l'anècdota d'un nen de P5 que intentava fer, amb Scratch, una stop-motion (animació fotograma a fotograma). Tenia diverses fotografies hi havia de decidir el temps que trigarien en passar. Un temps massa gran provocaria una animació massa lenta, no es provocaria la sensació de moviment...i un temps massa curt faria la animació poc creïble.
El nen va decidir que entre foto i foto passaria 1 segon.
Va veure que era massa lent, no quedava bé. Va provar 2 segons....i encara era més lent...
Llavors va provar un 0....i l'animació anava tant ràpid que no es podia veure res...començava al mateix temps que s'acabava.
El nen va estranyar-se i va anar a la professora a preguntar-li quin número hi havia entre el 0 i el 1. Ja que el 0 era massa ràpid i l'1 era massa lent.
Ell solet havia deduït els números decimals i millor encara..els havia deduït perquè els havia necessitat no perquè els hi encolomaven perquè si...
Crec que es una molt bona historia per explicar que provoca aprendre amb mètodes diferents.
Però el que es millor es que molta gent ha desenvolupat eïnes per treballar amb Scratch....Robots de tot tipus i eines varies...que fan que l'aprenentatge sigui encara més divertit.
Una de les eines que utilitzaré a l'extraescolar que faré es el makey makey (o similar)...un aparell que han inventat uns del MIT (quina casualitat) que converteix objectes reals amb eines per utilitzar amb l'ordinador...es pot utilitzar en qualsevol programa però amb l'Scratch es quan agafa un poder increible.
Imagineu un nen que fa un joc amb l'Scratch i llavors utilitza objectes reals per interactuar-hi....
Aquí teniu un vídeo que demostra com funciona el makey makey...
El que es veu en el vídeo es real, jo ho he fet.
Vaig investigar-los i vaig veure que l'Scratch era el millor per començar amb nens petits (a partir de 6-7 anys o menys...).
Es un programa on no s'ha d'escriure res. Simplement arrossegar blocs de colors, on cada bloc es una instrucció i al posar-los un darrera de l'altra es poden aconseguir moviments de ninots, de rebots de pilotes, de utilitzar musica, sons...i qualsevol cosa que ens poguem imaginar.
Poc a poc vaig veure que moltes escoles del món estan utilitzant aquest programa per treballar amb nens, que estava fet pel MIT (uns cracks de Massachusetts) i que en moltes escoles l'utilitzen inclús en assignatures com matemàtiques, socials o altres assignatures que no son pròpiament informàtica.
Més tard un bon amic em va explicar que aquest Juliol es feia un congres mundial d'Scratch a Barcelona (la primera vegada que es feia fora d'estats units) i vaig assistir-hi pensant que seria una oportunitat per obrir els ulls a noves maneres d'utilitzar aquest programa. També amb la intenció de fer una extraescolar a l'escola dels meus fills sobre Scratch.
La veritat vaig al·lucinar amb la quantitat de gent interessada amb l'Scratch, gent de tot el món (tot es feia amb angles), amb moltes idees, molts projectes i sobretot moltíssima passió. La majoria eren professors d'escoles de.....Dinamarca, Itàlia, Grècia, Anglaterra, Alemanya, França, Estats Units, Japó...
Allà vaig acabar de convencem de l'interessant que seria fer aquesta extraescolar a l'escola dels meus fills. La intenció, a part de fer l'extraescolar també era que l'escola conegues aquest programa i, en un futur, l'integres al programa del centre. Si els puc "seduir" crec que serà una bona eina pel desenvolupament dels nens.
Al final sembla que faré l'extraescolar a partir d'aquest octubre.
Però que te l'Scratch? Com molts altres recursos l'Scratch provoca que els nens aprenguin sols, que desenvolupin la creativitat, que siguin capaços d'auto motivar-se per arribar al seu objectiu (fer un joc, una canço...el que sigui...). Normalment quan es fa una assignatura clàssica, com matemàtiques, es molt difícil que l'alumne aprengui més enllà del que ha explicat el professor. Simplement repeteix els mecanismes que el professor ha explicat
Crec que el futur de l'educació va més a fer servir el cervell en mode Scratch que no en mode clàssic...
En aquest congrés una professora portuguesa em va donar un exemple que il·lustra que provoca treballar en mode Scratch.
Era l'anècdota d'un nen de P5 que intentava fer, amb Scratch, una stop-motion (animació fotograma a fotograma). Tenia diverses fotografies hi havia de decidir el temps que trigarien en passar. Un temps massa gran provocaria una animació massa lenta, no es provocaria la sensació de moviment...i un temps massa curt faria la animació poc creïble.
El nen va decidir que entre foto i foto passaria 1 segon.
Va veure que era massa lent, no quedava bé. Va provar 2 segons....i encara era més lent...
Llavors va provar un 0....i l'animació anava tant ràpid que no es podia veure res...començava al mateix temps que s'acabava.
El nen va estranyar-se i va anar a la professora a preguntar-li quin número hi havia entre el 0 i el 1. Ja que el 0 era massa ràpid i l'1 era massa lent.
Ell solet havia deduït els números decimals i millor encara..els havia deduït perquè els havia necessitat no perquè els hi encolomaven perquè si...
Crec que es una molt bona historia per explicar que provoca aprendre amb mètodes diferents.
Però el que es millor es que molta gent ha desenvolupat eïnes per treballar amb Scratch....Robots de tot tipus i eines varies...que fan que l'aprenentatge sigui encara més divertit.
Una de les eines que utilitzaré a l'extraescolar que faré es el makey makey (o similar)...un aparell que han inventat uns del MIT (quina casualitat) que converteix objectes reals amb eines per utilitzar amb l'ordinador...es pot utilitzar en qualsevol programa però amb l'Scratch es quan agafa un poder increible.
Imagineu un nen que fa un joc amb l'Scratch i llavors utilitza objectes reals per interactuar-hi....
Aquí teniu un vídeo que demostra com funciona el makey makey...
El que es veu en el vídeo es real, jo ho he fet.
Carai Gaby, no em deixes de sorpendre. A veure si m'hauré d'apuntar a aquest extraescolar. Tinc alguns amics que entenen de temes que tot i que potser no els faria servir prou, estaria prou interessat en escoltar-vos i entendre tot això. Llegin-ho i veient aquest video em sembla impossible.
ResponEliminaSe't trobava a faltar en el bloc; jeje.
Ole per aquest article! ;)
ResponElimina