Universalment educatiu: Part 1

L'univers es per mi, el millor caldo de cultiu per fer reflexionar als meus fills(8 i 6, la petita, encara està en una altra fase).

No acostumo a explicar contes abans d'anar a dormir, però de tant en tant si que m'agrada explicar-lis alguna cosa que els faci reflexionar o els sorprengui.

Les coses relacionades amb l'univers son les meves preferides. Bàsicament per unes quantes raons fonamentals:

  • Sempre solen ser noticies interessants
  • Sempre obren enigmes/preguntes difícil o irresolubles
  • Sempre ens ajuden a descafeïnar la nostra realitat cotidiana
  • Sempre ens ajuden a treure'ns importància
  • Sempre manifesten que la ciència es meravellosa
Vull fer una serie de post sobre les coses que els hi he explicat i que ajuden a modelar el cervell dels nens...fent-los reflexionar i obrir noves fronteres. De fet, entendre l'univers ens ajuda a entendre la nostra vida, per mi, aixi es.

La primera part tracta sobre les dimensions a l'univers.

Els hi vaig preguntar si creien que la terra era molt gran. Tenien clar que era gran per un humà però que a l'univers hi havien coses més grans.

Els hi vaig preguntar si creien que el sol era molt gran. Algun d'ells tenia clar que era gran i l'altre no tenia clar si era gaire més gran que la terra.

Seguidament els hi vaig preguntar quantes terres creuen que hi cabrien a dins del sol.

Uns segons de silenci.......

Un diu 100 i l'altre 1000.

Vaig donar uns altres segons de silenci i els hi vaig fer una aproximació....

A dins del sol hi cabrien més d'1.300.000 de terres.

Van al·lucinar....un milió de terres, no era imaginable per una ment humana, i per això els va sorprendre. 1000 vegades més gran ja no es imaginable però 1 milió....

Els hi vaig dir que intentessin imaginar-se el lluny que tenia que ser el sol, perquè des de la terra el veiem "tant petit".

Llavors els hi vaig explicar que el sol es més aviat una estrella normaleta tirant a petita, que n'hi han de més grans.

- Més?!!! - van dir.

Els hi vaig ficar un exemple, que vaig veure en un vídeo per internet, on explicaven la mida d'una estrella. Parlaven d'una estrella 9.000 milions de vegades més gran que el sol.

9.000 milions de vegades més gran que el sol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Segons he escoltat, amb un avió comercial necessitaríem més de 1.000 anys per donar-li la volta.

Els nens van flipar, tenien un nou coneixement que no podien imaginar-se'l però si que, clarament, els obria la ment a entendre la magnitud de les distancies i les mides a l'univers. 

També els hi vaig explicar que a tots els llibres de les seves escoles on es representa el sistema solar els estan enganyant.

- Ens enganyen?!!!!- van dir.- Per què ens diuen mentides?-.

Be, no es que els hi diuen mentides, els llibres no tenen més remei que enganyar-los. La mida del sol es tan bestia, en comparació a la terra, i la distancia que ens separa del sol es tan bestia, que es impossible representar-lo a escala, perquè ens puguem fer una idea.

Per tant, els llibres, on es dibuixa el sistema solar, es fa amb unes proporcions que ens serveixin per reconeixer el sol i els planetes, i perquè tinguem una mínima noció de quin planeta es més gran que quin altre i saber el seu ordre, però mai intenten representar la realitat, ja que seria impossible o inútil fer-ho.

Univers Part 1, finalitzada.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per que a la muntanya fa més fred si la calor sempre va cap a munt i està més a prop del sol?

Que és la gravetat? (segons un senyor que es deia Einstein)

Plantar un arbre, escriure un llibre i tenir un fill....