Perque l'antisemitisme? petita historia del cervell humà I

No soc historiador, de fet, tampoc tinc un interès gaire especial en l'historia, encara que se que es importantissim per saber perquè les coses son com son. No se que estava llegint, que m'ha vingut al cap, el perquè els jueus han estat tan perseguits al llarg de l'historia.

La primera conclusió es que no hi ha cap motiu, o bé ningú el sap. Però que els humans al llarg de l'historia s'han esforçat en trobar-los (o inventar-los). I per tant, hi han milers de motius per perseguir-los. Aquí tenim una mostra més de la simplicitat del nostre, teòricament increïble cervell.

El cervell serveix per pensar però la majoria de vegades les emocions el dominen. Aqui teniu un trocet de la definició de l'antisemitisme agafat de la Wikipedia.

Fixeu-vos en una frase que ho resumeix tot, hi ha una frase que es capaç de resumir tota la historia de la humanitat, hi ha una frase que es capaç de despullar-nos com ha esser vius i que ens fa entendre moltes parts dels comportaments i de la historia de la humanitat. La frase a que em refereixo es troba en el segon paràgraf de l'escrit següent, l'he subratllat en Negreta.

font: Wikipedia...

"Mito del deicidio [editar]

El deicidio –el asesinato de Dios– es el mito antisemita más antiguo y el más importante, hasta la irrupción del actual mito sobre la dominación mundial. Su base está en Mateo 27, 15-25. En este pasaje los habitantes de Jerusalén liderados por el sumo Sacerdote Caifás le exigen a Pilatos que condene a Jesucristo. El mito del deicidio fue invocado por vez primera por Melitón, obispo de Sardes, hacia el año 150: «Dios ha sido asesinado, el Rey de Israel fue muerto por una mano israelita.» Durante siglos, este meme fue repetido, generación tras generación y, aunque nunca fue doctrina oficial de la Iglesia, estaba tan arraigado en los sermones cristianos que el Concilio Vaticano II, en 1965, tuvo que ocuparse de ello. En su declaración Nostra Aetate dispuso que «no puede ser imputado indistintamente ni a todos los judíos que entonces vivían, ni a los judíos de hoy. No se ha de señalar a los judíos como réprobos de Dios y malditos». Gracias al concilio y a las tajantes intervenciones papales (tanto Juan XXIII como Juan Pablo II se opusieron activamente al tradicional antisemitismo), pero también a la pérdida de centralidad de las disputas religiosas en las sociedades occidentales, el mito del deicidio está en franca retirada.

La traición de Judas

Judas Iscariote ha pasado a la tradición cristiana posterior como el traidor por antonomasia. La animadversión popular hacia el personaje se expresa fielmente en la quema, apedreamiento o linchamiento ritual de numerosos muñecos llamados Judas en Carnaval, Semana Santa u otras fiestas populares en distintas celebraciones de España e Hispanoamérica. Esta animadversión hacia Judas, y también hacia los sacerdotes judíos que contrataron sus servicios, fue desviada para que contribuyera al antisemitismo, facilitando la formación de un estereotipo negativo sobre el pueblo judío.

***A ello ayudó la semejanza entre el nombre de persona Judas y la palabra judío***, término que deriva del nombre del reino de Judá (del hebreo יְהוּדָה, Yehudá, hijo de Jacob). La generalización tuvo éxito a pesar de que evidentemente Judas no era el único judío entre los apóstoles, de que los demás apóstoles judíos no traicionaron a Jesús y de que el propio Jesús fue judío."

Comentaris

  1. Quizás no entiendo mucho de nada en general, pero, teniendo en cuenta que rechazo la violencia venga de donde venga, el pueblo judío no ha sido el único pueblo perseguido, aún recuerdo el exterminio de los indios Americanos, y si nos ponemos a mirar la historia seguro que nos sorprenderíamos. Pero lo que me resulta más preocupante es que después de lo perseguido que ha sido, y se ha sentido el pueblo judío… ¿Que es lo que pasa ahora con los palestinos?
    Quien se iba a imaginar, que David fuese Goliat.

    ResponElimina
  2. Bones Soni!!! Encara suportes el blog?...je, je
    Espero que tot et vagi molt bé!

    Amb això dels jueus no volia fer una defensa d'aquest col·lectiu en particular sino era una excusa per veure com grups d'humans es tenen odi per, moltes vegades, raons falses.

    La historia humana està plena de masacres, com tu dius.

    Vaig fer, fa temps, un post sobre las tribus...i de fet, això es el que pasa ara i fa 10000 anys...baralles entre tribus diferents. Hi han coses que no han canvia tant...el que m'agradaria saber es si es un tret cultural...o sigui, un dia podem ser diferents....o es inherent al ser humà i sempre portarem el "lastre" d'aquests odis entre diferents....

    Adeu!!!

    ResponElimina
  3. Eps! Gabi, todo bien. Y decirte que no solo soporto tu block, si no que comparto la mayoría de tus ideas. Espero que todo te vaya genial! Un abrazo ;)

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Per que a la muntanya fa més fred si la calor sempre va cap a munt i està més a prop del sol?

Que és la gravetat? (segons un senyor que es deia Einstein)

Plantar un arbre, escriure un llibre i tenir un fill....