dissabte, 31 de maig de 2014

Robots a l'educació i quina utilitat tenen

Fa unes setmanes vaig anar a un congres de robòtica enfocada a l'educació.

En un moment, on hi havien diversos ponents a l'escenari, un d'ells va dir que creia que la robòtica s'estava introduint a les aules però que ningú es preocupava del motiu, del per que....simplement pel fet que la paraula "robòtica" pot tenir cert ganxo...

Ell deia que si s'introdueix la robòtica a les aules prèviament s'havien de buscar uns objectius a acomplir gracies a la robòtica.

Sino quedava com una cosa de 4 friquis que feien passar pel tub a tot un grup, on potser molts d'ells no els interessava el tema.

Entenc el que vol dir però no hi puc estar menys d'acord.

Vaig estar a punt d'aixecar-me i dir la meva però no vaig gosar.

El que li hauria dit seria alguna cosa aixi...

Perquè fan català els nens a l'escola? Perquè fan Matemàtiques a l'escola? Perquè fan física a l'escola?

El 99% dels alumnes no faran servir aquestes assignatures en estat pur, tal com els hi ensenyen, a la seva vida.

Poca gent treballa de matemàtic, poca gent treballa en una feina on has d'escriure qualsevol cosa en català perquè algú t'avaluí el text.

En canvi, introduir la robòtica (o qualsevol altra projecte que es pugui considerar minimament interdiciplinar) fa que prenguin sentit les coses, que hi hagi una raó per fer les coses.

En el cas de la robòtica, per fer-la funcionar necessites aplicar matemàtica (recorreguts, pasos, multiplicacions, divisions, restes, sumes...), necessites certs fonaments físics i llavors, si et fan presentar el treball, necessites escriure(en alguna llengua, com el català) per explicar el que has fet i hi hauria la possibilitat de sortir davant dels companys a explicar-ho.

Sense oblidar la necessitat de treballar en equip, ja que normalment aquests projectes solen ser de més d'una persona. Que, també, quina casualitat, en les feines futures es molt provable que els nens també hagin de treballar en equip.

A les assignatures clàssiques no es sol treballar en equip, no es sol escriure per un motiu definit, no es solen tenir motius per poder sortir davant dels companys a explicar alguna cosa, no solen haver-hi les possibilitats de imaginar alguna cosa...tot ja està molt marcat , no solen barrejar-se diferents disciplines (escriure, oral, matemàtiques, art...)..que es el que sol passar a la vida real.

I no sol tenir un sentit clar el perquè s'apren tot allò.

Per tant, per mi, el que va dir aquell ponent ho vaig trobar carrincló i amb una visió antiga de l'educació.

La robòtica, com qualsevol altra metodologia que provoqui una visió més real del que ens estan ensenyant, es boníssim.

Per mi, la pregunta no seria, abans de fer robòtica assegureu-vos els motius i objectius que voleu aconseguir..

Per mi seria...

Abans de fer matemàtiques pures, assegureu-vos quins motius teniu i quins objectius voleu aconseguir, abans de fer llengues pures, assegureu-vos quins motius teniu i que voleu aconseguir. Perquè faci 100 anys que vam organitzar aquestes assignatures d'aquesta manera no significa que siguin tòtems intocables.

Només fa falta que mireu la base matemàtica i d'escriptura de la majoria de alumnes. Es correcte però NO es correlatiu a les hores que s'han invertit.

Potser amb una introducció a les matemàtiques, a l'escriptura, a la lectura, a la expressió oral des de una basant més real, més del que farem servir quan sortim de l'escola, potser millorarem resultats.

I no parlem del futur que ens espera, on la robòtica i la informàtica tindran un pes enorme. Per tant, també ajuda a entendre el món treballar aquests camps encara que mai t'hi dediquis...com segurament mai seràs matemàtic.

A la majoria de feines futures, els nostres alumnes necessitaran moltes capacitats que l'escola no està donant.
S'han de buscar formules, però mentre hi hagi gent que cregui que s'ha d'anar en compte a fer canvis sino tenen sentit definit i en canvi no es pregunti el sentit del que ja s'està fent....serà difícil el canvi.

Però vaja, es la meva opinió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada